نکات قابل توجه در رابطه با ورق فولادی

نکات قابل توجه در رابطه با ورق فولادی

شاید اسم ورق فولادی به گوشتان خورده باشد. این ورق به دلیل کاربرد هایی که در صنایع ساخت و ساز و تولیدات صنعتی دارد دارای انواع مختلفی است. به همین منظور صنعتگران و انبوه سازان با توجه به نوع کار خود ورق را انتخاب می کنند. این ورق از جنس فولاد می باشد و روش تولید آن نیز به صورتی است که در مرحله اول شمش و یا تختال را در فرایندی به ورق تبدیل کرده و با توجه به نیاز و کاربرد های مصرف کننده آلیاژ های آن را کم و زیاد می کند. اما قبل از خرید این ورق شما باید اطلاعاتی در رابطه با آن داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. به همین منظور قرار است در این مقاله شما را با این ورق آشنا نموده و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. لطفا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نکات قابل توجه در رابطه با ورق فولادی

ورق فولادی چیست؟

اگر شما از محصولات فولادی اطلاعات کاملی داشته باشید حتما می دانید که ورق فولادی نیز مانند دیگر محصولات درجات و کیفیت های مختلفی دارد که بر اساس آن ها دسته بندی می شوند. به همین دلیل هر فرد با توجه به توان مالی خود و کارایی مورد نظر می تواند ورق دلخواه خودش را خریداری کند. البته اختلاف قیمت بین تولید کنندگان به عوامل مستقیمی بستگی دارد که تعدادی از آن ها شامل مقاومت بالای خستگی ، مقاومت در مواجه با ضربات فیزیکی ، حد جوش پذیر بودن ، کیفیت داخلی و سطحی بالای آن و پایین بودن درصد ناخاصلی های غیر فلزی می شوند. استحکام ورق های فولادی در نمونه های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد و بسته به نوع آلیاژ های به کار رفته در آن ها متغیر است. به همین دلیل تغییر ترکیب شیمیایی ورق ها باعث می شود تا هر ورق کارایی های مختلفی داشته باشد و برای مصارف گوناگون از آن استفاده شود. مثلا ورق سیاه ST33 از استحکام به مراتب بسیار کمتری در مقایسه با ورق ST52 برخوردار می باشد. دلیل استفاده از ورق ST52 در صنایع ساختمان نیز این است که این صنایع به مقاومت بالایی نیاز دارند که این ورق می تواند تمام انتظارات آن ها را برآورده سازد.

همچنین توجه داشته باشید که ورق های فولادی توسط دستگاهی مخصوص ، برش های یک اندازه و دقیق می خورند که به آن تسمه گفته می شود. تسمه ها کاربرد های مختلفی مانند موارد زیر دارند:

  • استفاده از تسمه فولادی به صورت دورانی در صنایع خودروسازی برای انتقال قدرت
  • در ساخت راه پله ها و نردبان ها
  • درب های آهنی
  • ساخت و تولید وسایل کشاورزی
  • مناسب برای ماشین کاری های سی ان سی

مزایا و معایب انواع ورق فولادی

یکی از مواردی که باید پیش از خرید ورق فولادی به آن توجه داشته باشید ، مزایا و معایب آن ها می باشد ؛ زیرا ورق های فولادی معایبی دارند که باید حتما قبل از خرید آن را بدانید. در غیر این صورت شما به اشتباه می افتید و ورق نا مناسبی را خریداری می کنید که قطعا می تواند تاثیر منفی در پروژه شما داشته باشد. معمولا ورق های فلزی همیشه در معرض فرسودگی و خوردگی قرار دارند و به مرور زمان نیز ممکن است دچار آسیب های زیادی شوند. یکی از راه های کاهش این آسیب ها ، فرایند روی اندودکردن و یا همان گالوانیزاسیون می باشد این فرایند که روی ورق های فولادی انجام می گیرد آسیب ها و فرسودگی های آن را به حداقل رسانده و در برابر محیط های مرطوب و اسیدی آن را مقاوم می کند. این می تواند مهم ترین مزیت ورق های گالوانیزه باشد. البته برجسته ترین عیب ورق های گالوانیزه نیز مشکلات و همینطور سختی های مربوط به مراحل جوشکاری آن ها است. با اینکه این ورق در کنار معایبی که دارد شامل مزایایی نیز هست اما هنگام خرید حتما باید به هر دو توجه داشته باشید و تمام جوانب را در نظر بگیرید. نکته دیگری که در مورد ورق های فولادی باید به آن توجه کنید ویژگی ها و کارایی آن ها است. برای مثال ورق اسید شویی که از ورق سیاه ساخته می شود و تفاوت آن با با ورق سیاه در فرایند شستشو با اسید است ، در صنایع بزرگ مانند خودروسازی ، پتروشیمی و لوله سازی استفاده می گردد.

هنگام خرید ورق فولادی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همانطور که می دانید آلیاژ های مختلفی در روند ساخت ورق ها بکار گرفته می شوند که هر کدام ویژگی های مختلفی را در ورق فولادی ایجاد می کنند. همچنین باید بدانید که ابعاد ، جنس و طول ورق نیز می تواند روی قیمت نهایی تاثیر مستقیم داشته باشند. ورق ها معمولا در فرایند نورد سرد و گرم تولید می شوند. نورد به فرایندی گفته می شود که در آن شمش و یا تختال درون کوره های ذوب قرار گرفته و تا زمانی که مانند موم شوند درون کوره می مانند. سپس روی غلتک های نورد قرار می گیرند و تا آنجایی غلت داده می شوند که به شکل و طول مورد نظر برسند و آماده عرضه به مشتریان و متقاضیان شود. کیفیت نهایی محصول نیز از عواملی است که می تواند در قیمت گذاری نقش داشته باشد. البته اینکه ورق گرم و سرد و تفاوت آن ها چیست و چرا قیمت آن ها متفاوت است نیاز به توضیحات بیشتری دارد. یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید ورق باید به آن توجه کنید محاسبه دقیق وزن ورق ها است ؛ چرا که تمام محصولات فولادی بر اساس کیلوگرم قیمت گذاری می شوند و وزن محصول روی قیمت نهایی آن تاثیر بسیاری دارد. به همین دلیل قبل از خرید ورق های فولادی باید وزن دقیق آن ها را حساب کنید.

پیشنهاد می شود مطلب بررسی مزایا و معایب انواع ورق فلزی را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مشتریان و متقاضیان محصولات فولادی می ‌توانند جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق های فولادی و… با کارشناسان مجموعه صنعتی کیان متال در تماس باشند و سفارشات خود را ثبت نمایند. به منظور دسترسی به راه های ارتباطی به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه اینستاگرام این مجموعه بپیوندید.