بررسی فرایند شکل دهی فلزات

بررسی فرایند شکل دهی فلزات

یکی از موضوعاتی که در حوزه آهن آلات و تولید محصولات فولادی حائز اهمیت است ، حالت دادن فلزات به اشکال خاص می باشد که یک فرایند چالش برانگیز محسوب می شود. با اینکه میله های فلزی طی روند نسبتاً ساده ای شکل می ‌گیرند اما اشکالی مانند میله های کانال ، لوله و… اشکال فلزی هستند که برای شکل‌ دهی آن ها باید از فرآیند های خاصی کمک گرفت. اکستروژن و رسم سرد دو روش متداولی هستند که برای تشکیل فلز به کار گرفته می شوند. با این که این دو روش عمدتاً مورد استفاده قرار می ‌گیرند اما لازم به ذکر است که تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد که می ‌تواند روی انتخاب محصول و نحوه به کار گرفتن آن تاثیر گذار باشد. با توجه اهمیت این موضوع در ادامه با بررسی فرایند شکل دهی فلزات همراه ما باشید.

بررسی فرایند شکل دهی فلزات

فرایند شکل دهی فلزات از طریق اکستروژن

اکستروژن به عنوان یک فرآیند شکل دهی فلزات شناخته می ‌شود که برای ایجاد شده اشکال پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرآیند فلز در یک طرف قالب قرار داده می شود و محصول نهایی از سمت دیگر خارج می گردد. این روش عمدتاً برای شکل دهی آلومینیوم به کار گرفته می شود و مراحل آن به طور کلی به شرح زیر است:

  • ورق فولادی از طریق ذوب ، جامد شدن و غلتانیدن شکل می گیرد.
  • ورق برای بیرون آمدن از قالب تحت دمای مناسب گرم می شود که این امر موجب می گردد تا فلز شکل پذیری بیشتری از خود نشان دهد و آسان تر حالت گیرد.
  • در مرحله بعد فشار اعمال می گردد. قالب هایی که طی فرایند اکستروژن مورد استفاده قرار می گیرند ماشینکاری شده اند تا یک قطعه با کیفیت از فلز اکسترود شده با ابعاد قابل قبول از سمت دیگر قالب خارج شود.
  • همچنین می‌ توان فلز را به اشکال مختلف برش داد ، روکش کرد و یا سایر روش ها را بعد از اکستروژن روی آن اعمال نمود.

لازم به ذکر است که در عملیات اکستروژن ، فرآیند شکل دهی در مقایسه با رسم سرد یا همان فرم دهی سرد ، سریع تر انجام می شود. از طرفی نیز محصولات اکسترود شده نسبت به محصولات مشابه روش دوم مقرون به صرفه تر هستند. به علاوه این نکته که حین اکسترود کردن بسته به شکل تشکیل شده ، فلز کمتری هدر می رود از دیگر نقاط قوت روش اکستروژن محسوب می شود. به عنوان دیگر مزیت های اکسترود کردن می توان به این نکته اشاره کرد که حین این فرایند نگرانی بابت تغییر شکل بیش از حد پلاستیک وجود نخواهد داشت. از این روش عمدتاً برای تولید لوله مربعی و گرد ، لوله سفارشی ، سیم و میله استفاده می شود.

فرایند شکل دهی فلزات از طریق فرم دهی سرد

فرم دهی سرد نیز مانند اکستروژن یک فرایند شکل دهی فلزات است که برای تولید اشکال پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد. این روش نیاز به یک ورق فلزی دارد که قبل از شروع فرآیند شکل گرفته است. تفاوت فرم دهی سرد با روش اکستروژن این است که از گرم کردن و حرارت دادن در آن استفاده نمی شود. در واقع این موضوع باعث شده تا این روش ، فرم دهی سرد نامگذاری شود. در این روش به جای اینکه فلز از طریق قالب تغذیه شود ، از طریق سری قالب ها با کمک روند رسم سرد تغذیه می گردد. در واقع دلیل این کار این است که فلز بدون افزودن گرما از چکش پذیری و شکل پذیری کمتری برخوردار است. همچنین تعداد قالب هایی که یک ورق از بین می برد بسته به پیچیدگی و ضخامت شکل نهایی متغیر است. بعد از اینکه ورق به شکل و اندازه مناسب در آمد برای پس پردازش آماده می شود. رسم سرد عمدتاً برای شکل دادن فولاد و فولاد ضد زنگ به کار گرفته می‌ شود اما امکان استفاده از آن برای تشکیل آلومینیوم نیز وجود دارد. نکته ‌ای که در این روش بسیار حائز اهمیت می باشد این است که فلز در حال شکل گیری ، تغییر شکل پلاستیکی را طی می کند و طی فرایند فرم دهی باید از تغییر شکل زیاد پلاستیک جلوگیری کنید ؛ چراکه ممکن است منجر به پارگی فلز یا ایجاد شکنندگی در محصول نهایی شود. فرایند فرم دهی سرد تحمل ابزار بسیار محکم را دارد و از طریق آن می توان اشکال گرد مانند قابلمه و… را نیز تولید نمود. علاوه بر آن در صورتی که این فرآیند به درستی انجام شود ، محصول نهایی از خواص مکانیکی عالی برخوردار خواهد بود. انواع قوطی ، اشکال سفارشی و… نیز با این روش قابل تولید هستند.

پیشنهاد می شود مطلب عوامل موثر در خوردگی فولاد ضد زنگ را نیز مطالعه نمایید.

راه های ارتباطی

مجموعه صنعتی کیان متال از جمله تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد ، شافتینگ ، ورق فولادی و… می باشد. متقاضیان عزیز می توانند جهت استعلام قیمت و دریافت مشاوره رایگان با مراجعه به صفحه تماس با ما و برقراری ارتباط با شماره تلفن های موجود در این بخش ، با کارشناسان این مجموعه در تماس باشند. علاوه بر این مورد به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به صفحه اینستاگرام این مجموعه بپیوندید.